Forums

En dan nu: je smoez...
 
Meldingen
Alles wissen

[Sticky] En dan nu: je smoezen!

3 Berichten
1 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
297 Bekeken
 Arie
(@arie)
Lid Admin
Deelgenomen: 2 jaar geleden
Berichten: 16
Topic starter  

Dit subforum is volledig gewijd aan al onze smoezen. Kies de mooiste uit die je ooit hebt meegemaakt, of de sterkste, of de leukste, of de meest emotionele - maar kies er eentje en maak daar een onderwerp voor aan!

Ook hier zou ik graag iets meer willen horen, om het gebruik ervan voor mijn onderzoek optimaal te maken. Ik geef mijn 'ideaal' op:

  • Een goede omschrijving van de context waarbinnen de smoes gebruikt werd: wie waren er bij elkaar, wat voor duo/groep was het (vrienden, kennissen, gezin, formeel, collega's en zo). Of, als het een smoes tegen jezelf is geweest, dan in ieder geval de aanleiding waarom je die smoes gebruikte.
  • De beschrijving van de smoes zelf het liefst in de directe rede, dus zo precies mogelijk zoals die is uitgesproken
  • Bij voorkeur ook de zin die ervoor uitgesproken werd en die (mogelijk) aanleiding gaf tot het gebruiken van de smoes, en de zin erna, die (mogelijk) duidelijk maakte dat de smoes aanvaard is
  • Of de smoes doorzien werd als smoes, of dat het als geloofwaardig excuus aanvaard werd.
    Dit is een lastige, natuurlijk, want je noemt het al een smoes. Maar je zou hier wel kunnen aangeven dat jij het sterke vermoeden hebt dat het een smoes was, maar dat de groep het aanvaardde.
  • In hoeverre er sprake was van humor, of van emoties, of van een 'ons kent ons'-smoes (dus alleen mogelijk binnen die specifieke groep.

Ook als je niet alles (meer) weet van wat ik hierboven benoem, zie ik ze graag tegemoet. Het minste dat je ermee doet is anderen triggeren om met vergelijkbare smoezen te komen!

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier dus om waargebeurde smoezen. Ik heb smoezenboeken vol met voorbeelden, maar omdat daar niets bekend is over de context, zijn die voor mij meestal onbruikbaar.


   
Citeren
 Arie
(@arie)
Lid Admin
Deelgenomen: 2 jaar geleden
Berichten: 16
Topic starter  

Het blijft stil, maar intussen is me, mede door wat off-line reacties die ik ontving, duidelijk waar het door veroorzaakt kan worden. Niet iedereen wil smoezen die ze gekregen en/of gebruikt hebben, zo in een publiek forum delen. Om die reden ben ik bezig om een survey te maken, waar je alle smoezen volledig anoniem kwijt kunt.

Ik zal de beschikbaarheid hier melden, inclusief links ernaartoe, zodra die er is!

Dit bericht is gewijzigd 2 jaar geleden door Arie

   
BeantwoordenCiteren
 Arie
(@arie)
Lid Admin
Deelgenomen: 2 jaar geleden
Berichten: 16
Topic starter  

De survey is klaar! Beperkt tot zes pagina's, kost het ongeveer vijf minuten van je tijd.

Het gaat om smoezen die je meegemaakt hebt. Als je zelf een smoes gebruikt hebt, weet je zeker dat het een smoes is. Van anderen kun je meestal niet (helemaal) zeker zijn. Maar ook als je eraan twijfelt, en je hebt alleen maar een vermoeden dat het een smoes betrof, dan nog wil ik die hebben voor mijn onderzoek. Om die reden heet de survey ook: een (mogelijke) smoes.

Of je de smoes kort geleden of lang geleden hebt meegemaakt, is niet belangrijk. De oudste die ik inmiddels heb, is van zestig jaar geleden.

Doneer je smoes voor mijn onderzoek en vul de volgende survey in: https://leidenuniv.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_6LmwYL3N6YTxAI6

En om het nog aantrekkelijker te maken om mee te doen, heb ik vanaf half september een extraatje toegevoegd. Als je een smoes doneert, kun je je aan het einde van de survey opgeven om mee te doen aan een verloting van een cadeaubon van vijftig euro van bol.com!

Bij voorbaat dank voor je medewerking!

 

Arie

Dit bericht is gewijzigd 2 jaar geleden 3 keer door Arie

   
BeantwoordenCiteren
Deel: